Content Marketing alleen succesvol bij een effectieve Customer Journey

De enorme hoeveelheid prikkels die je doelgroep over zich heen krijgt neemt alleen maar toe. Hoe zorg je ervoor dat je in dat enorme reclamelandschap positief opvalt. Niet door vooraan te lopen of te schreeuwen, wel door de boodschap en de vormgeving goed op elkaar af te stemmen en te bewaken. Herkenbaarheid van je brand speelt een belangrijke rol in de customer journey. Ook latent pakt je doelgroep uitingen van je campagne op. Dat zorgt ervoor dat er op een keuzemoment de voorkeur uit kan gaan naar datgene wat hij al heeft gezien of wat over heeft gehoord. De beslissing wordt gemaakt op basis van een onbewust emotioneel niveau. Dit niveau wordt beïnvloed door de journey die je klant doorgaat. Benader jij Content Marketing vanuit de klant?

Content Marketing houdt zich bezig met strategie, branding en creatie. Ken je klant en blijf herkenbaar. Tools die daarbij helpen zijn onmisbaar.

Als je klantbehoeften bekend zijn dan wil je nog maar één ding, dat is onder de aandacht komen bij je ‘meest gewenste klant’. Je weet nu wat deze wil, waar die zich bevindt en welke boodschap in de smaak gaat vallen. Kortom je kunt je brand gaan vormgeven en positioneren. Identiteit en boodschap komen samen in een nieuwe campagne. Content Marketing houdt zich bezig met strategie, branding en creatie. Ken je klant en blijf herkenbaar. Tools die daarbij helpen zijn onmisbaar. Een campagne afstemmen op je klant zorgt ervoor dat deze succesvol is en toegevoegde waarde levert. Maar hoe doe je dat?

Customer Centric Marketing

Content Marketing goed bedrijven kan alleen als je de behoeften van klanten in kaart hebt gebracht, de Customer Journey gemapped zijn. Dan ben je pas echt Customer Centric bezig. Ben jij je bewust van de pijnpunten die je klanten meemaken in de interactie met jouw bedrijf en merk? Door op pijnpunten in te spelen maar ook door piekmomenten in kaart te brengen, kun je de campagne goed afstemmen op de klantbehoefte. Dit is een voorwaarde van personalisatie. Personalisatie is lang niet meer geweest dan het kunnen benoemen van de voornaam van je klant. Maar wil jij echt ‘future proof marketing’ kunnen bedrijven dan is het zaak om de campagne en de customer journey op elkaar te laten aansluiten. Hiervoor heb je een outside-in perspectief nodig. De Design Thinking methode helpt jouw organisatie om dit perspectief aan te nemen om te komen tot een effectieve customer journey:

  • Verdiep je in de klant, ontdek de klantbehoeften dompel je onder in de belevingswereld van de klant.
  • Kies een strategie die de klantbehoeften het beste invult en past bij jouw merk.
  • Genereer veel en verschillende ideeën om de klantbehoeften het beste in te vullen. Dit kunnen gekke ideeën zijn, dat maakt niet uit, door een gek idee komt je collega wellicht op het beste idee.
  • Werk je idee daarom eerst uit in een prototype, belangrijk voor klant validatie van jouw idee.
  • Het is nu tijd voor klant validatie. Test het resultaat of de Customer Journey daadwerkelijk wordt verbeterd. Indien dit het geval is, kun je het idee opschalen door grootschalig te implementeren.

Content Driven Experiences

Als je de Customer Journey hebt verbeterd middels de Design Thinking methode, dan wordt het rendabeler om Content Marketing te bedrijven. De boodschap die je wilt uitdragen als merk valt dan samen met de ervaring van de klant en kan deze positief beïnvloeden. Door dit spel goed te spelen maak je het verschil als marketeer, haal je conversie doelstellingen en worden campagnes rendabeler. Ook zullen klanten loyaler zijn, want ze raken vertrouwd met het merk. Je bouwt namelijk een authentieke band met ze op. Wil jij ook Content Driven Experiences realiseren?

Download de whitepaper ‘Content Driven Experiences’