Beelden creëren magie.

Elke tekst komt pas echt tot leven als er een sterke afbeelding bij geplaatst is. Of het nu gaat om een website, flyer, artikel of een bericht op Facebook, overal vormen afbeeldingen een belangrijk onderdeel van het verkoopproces.

Uit onderzoek blijkt dat 60% van de ondervraagden een artikel kiest met afbeeldingen in kleur, terwijl slechts 29% kiest voor artikelen met zwart-wit afbeeldingen. Hoe die kleurafbeeldingen worden waargenomen hangt ook weer van verschillende factoren af, het loont dus om echt de tijd te nemen om een passende afbeelding te zoeken of te maken om jouw product te verkopen.

kleur

Contentdoel

Welke afbeelding je kiest, hangt natuurlijk ook af van het doel van de content. Als het om naamsbekendheid gaat kun je kiezen voor een afbeelding die een bepaald gevoel oproept, of een afbeelding die de oplossing voor een probleem laat zien. De kracht van de afbeelding zit in het geven van informatie. Laat de ontvanger zien wat het product is of wat het doet. Zorg dat je een ‘zaadje’ plant voor later. Als de ontvanger geconfronteerd wordt met het probleem waar jouw product de oplossing voor aandraagt, zal de hij zich de afbeelding herinneren en terugdenken aan de informatie die hij daarbij gelezen heeft.

Media Management

Wil je een verkoop bevorderend bericht? Zorg dan naast een mooie header, een goede tekst en een duidelijke call-to-action voor een sterke afbeelding. De afbeelding moet direct de aandacht trekken. Een afbeelding komt 60 keer sneller binnen dan woorden. Des te belangrijker dat de afbeelding de aandacht trekt, waardoor het artikel al binnenkomt voordat het bewustzijn dit registreert.

Infographics

Je doelgroep houdt meer van afbeeldingen dan van tekst, maar soms heb je ook tekst nodig om iets te verduidelijken. Een infographic is dan de perfecte keuze. Uit onderzoek is gebleken dat onze hersenen geen genoeg kunnen krijgen van infographics. Deze informatieve, goed uitziende infographics worden dan ook door veel marketeers ingezet. Het is een handige tool om een ​​doelgroep inzicht te geven in complexe gegevens door middel van een gemakkelijk te begrijpen visuele weergave. Elke dag worden duizenden infographics gecreëerd en gepubliceerd, die zich richten op verschillende onderwerpen. Als je wilt opvallen en informeren, moet je dus een creatieve manier vinden om de informatie weer te geven. Een vorm die past bij de doelgroep en het medium.

SaaS

Infographics hebben het vermogen om snel bereik te genereren, omdat zoals gezegd afbeeldingen veel sneller verwerkt worden door de hersenen en de kleurrijke samenstelling de ontvanger een prettig gevoel geeft. Als de content dan ook nog past bij een vraagstuk van de ontvanger, zal dit bijdragen aan meer relevante traffic, backlinks en naamsbekendheid. Infographics mogen dan ook in geen enkele contentmarketingstrategie ontbreken.

Grafieken

Maar wat als je vaak tekst moet communiceren met veel cijfermatige informatie? Een grote lap tekst werkt niet bevorderlijk voor de leesbaarheid. Om dit te voorkomen kun je naast infographics ook grafieken gebruiken om gegevens mooier weer te geven. Grafieken stralen professionaliteit en kennis uit, perfect dus voor zakelijke content. De ontvanger zal content met een grafiek ook anders ervaren dan zonder grafiek. Over het algemeen wordt een goed uitgevoerd onderzoek door de doelgroep heel serieus genomen. Grafieken zullen dit gevoel bevestigen.

grafiek

Visueel aantrekkelijke content is dus van essentieel belang. Als je de content goed af wilt stemmen op het doel, de doelgroep en het medium, bouw je al snel een flinke verzameling van afbeeldingen, infographics, grafieken en andere media op. Om van het beheer geen dagtaak te maken, kun je gebruik maken van een media management tool als Cocoon. Aan de hand van tags en sets kun je afbeeldingen, infographics en grafieken eenvoudig sorteren en in één oogopslag zien wat je nodig hebt. En niet alleen visuals! Flyers, brochures, artikelen, etc. sla je eenvoudig op in jouw Cocoon.

Cocoon media management

Is je content klaar voor de drukker of websitebeheerder dan verspreid je het eenvoudig via Cocoon. Zo is altijd de juiste versie direct beschikbaar in elk gewenst formaat of bestandstype. Ook hier geldt: het oog wil ook wat! Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus wil jij Cocoon met eigen ogen zien? Vraag dan een demo aan!

 

Joey Drieskens
Joey heeft een passie voor online marketing, media en communicatie. Als marketeer voor Cocoon schrijft hij over media management oplossingen en communicatie trends.
Recente berichten