Merkconsistentie

Of je nu voor de overheid of voor een non-profit instelling werkt: alle bedrijven zijn een merk. Een merk is meer dan alleen een logo, een huisstijl en een bepaalde ‘tone of voice’. Een sterk merk heeft terugkerende visuele elementen waaraan jouw doelgroep of jouw klanten jou herkennen. Om daadwerkelijk als merk herkend te worden, is het belangrijk dat de uitingen consistent zijn. Dat noemen we merkconsistentie. In het Engels ook wel “flashy marketing” of ‘brand consistency’.


Een merk is een optelsom en verzameling van alle uittingen
Cocoon verzamelt alle goedgekeurde merk uittingen en maakt ze overzichtelijk beschikbaar en vindbaar voor iedereen die mee bouwt aan je merk.

Grip, controle en inzicht

Wanneer er vaak wijzigingen in de uitingen en de huisstijl plaatsvinden, wordt merkherkenning lastiger. Het is daarom belangrijk dat je als communicatie- of marketing professional je merk goed bewaakt. Cocoon helpt je daarbij. Het geeft je de tools ,om gecontroleerd, de juiste mensen toegang te geven tot je merkbestanden. Oude of verkeerde logo’s gebruiken wordt verleden tijd.  Je voorkomt dat collega’s zelf op zoek gaan naar beelden voor social media posts. Daarnaast heb je in een paar klikken nieuw campagne materiaal gedeeld met externen.

Brandportal, merkportaal, of Brand portal

Huisstijlregels werken verhelderend

Er is natuurlijk niet voor niets voor een bepaald kleurgebruik en/of bepaalde lettertypes gekozen. Daar zit vaak een visie achter. Wanneer er content gemaakt moet worden, kan men met Cocoon eenvoudig alle huisstijlelementen terugvinden en direct de juiste afbeeldingen (bijvoorbeeld een logo) in het juiste formaat downloaden. De Cocoon software wordt in eigen huisstijl geleverd. Waar je klant of afnemer zich dus ook bevindt, jouw merkportaal is altijd beschikbaar en benaderbaar. 24/7/365.

Verbeter merkconsistentie, geef gecontroleerd toegang tot merk uittingen

Download de gids voor communicatieprofessionals

Ontdek hoe eenduidige beeldtaal kan helpen herkenbaar te zijn als merk over alle touchpoints heen, in elke stap van de customer journey.

Vul je gegevens in om de whitepaper te downloaden.

    Maar waarom is merkconsistentie nou nog meer zo belangrijk? Hieronder vind je een aantal voordelen hiervan:

    • Herkenbaarheid: wanneer klanten of de doelgroep een uiting van jouw merk zien, weten ze meteen wie de afzender is. Een nieuwsbrief, een social post of een online banner. Men weet meteen dat het om een product/dienst/event van jouw organisatie gaat.
    • Verlaging van de cognitieve lading: bij consistent gebruik van jouw visuele huisstijlelementen verlaag je de cognitieve lading. Dit straalt vertrouwen uit en beïnvloedt de gebruiker dus positief. 
    • Emotionele connectie: merkconsistentie heeft ook invloed op de emotionele connectie met jouw klant en jouw doelgroep. Wanneer iemand zich emotioneel verbonden voelt, zal deze sneller overgaan tot het gebruik maken van je dienst, de aanschaf van een product of het doen van een donatie.
    • Opvallen tussen concurrenten. Voor veel organisaties is het een uitdaging om visueel onderscheidend te zijn. Vele bedrijven en/of instellingen zijn beperkt wat betreft originaliteit en creativiteit in hun uitingen. Daarom is merkconsistentie extra belangrijk. Wanneer je consistent bent, zul je sneller opvallen bij jouw doelgroep.
    • Hogere ROI: het consequent laden van je merk zorgt voor een hogere ‘return on investment’ (ROI).
    • Hogere merkwaarde. Merkconsistentie zorgt tot slot ook voor een hogere merkwaarde. Hoe consistenter je je merk inzet, hoe hoger de waarde van je merk. Deze merkwaarde bevordert de voorkeur voor jouw organisatie/instelling.

    Vraag een demo aan

    Demo aanvragen