Merkconsistentie

Of je nu voor de overheid of voor een non-profit instelling werkt: alle bedrijven zijn een merk. Een merk bestaande uit een logo, een huisstijl en een bepaalde ‘tone of voice’. Een sterk merk heeft terugkerende visuele elementen waaraan jouw doelgroep of jouw klanten jou herkennen. Om daadwerkelijk als merk herkend te worden, is het belangrijk dat de uitingen consistent zijn. Dat noemen we merkconsistentie, ook wel de flashy marketing of (in het Engels) ‘brand consistency’.

Controle over beeldtaal

Wanneer er vaak wijzigingen in de uitingen en de huisstijl plaatsvinden, is merkherkenning dus lastiger. Het is daarom belangrijk dat je als communicatie- of marketing professional je merk goed bewaakt. Cocoon helpt je daarbij. Het geeft de juiste mensen toegang tot de juiste uitingen. Zo kunnen er geen oude logo’s worden gedownload en onbevoegde collega’s kunnen niet zomaar in het marketingmateriaal gaan rommelen. 

Huisstijlregels werken verhelderend

Er is natuurlijk niet voor niets voor een bepaald kleurgebruik en/of bepaalde lettertypes gekozen. Daar zit vaak een visie achter. Wanneer er content gemaakt moet worden, kan men met Cocoon eenvoudig alle huisstijlelementen terugvinden en direct de juiste afbeeldingen (bijvoorbeeld een logo) in het juiste formaat downloaden. Ook de software ansich is helemaal aan te passen aan de huisstijl van jouw organisatie. Waar je klant of afnemer zich dus ook bevindt, jouw bedrijf is altijd herkenbaar. 

Download de gids voor communicatieprofessionals

Ontdek hoe eenduidige beeldtaal kan helpen herkenbaar te zijn als merk over alle touchpoints heen, in elke stap van de customer journey.

Vul je gegevens in om de whitepaper te downloaden.

Maar waarom is merkconsistentie nou nog meer zo belangrijk? Hieronder vind je een aantal voordelen hiervan:

  • Herkenbaarheid: wanneer klanten of de doelgroep een uiting van jouw merk zien, weten ze meteen wie de afzender is. Een nieuwsbrief, een social post of een online banner. Men weet meteen dat het om een product/dienst/event van jouw organisatie gaat.
  • Verlaging van de cognitieve lading: bij consistent gebruik van jouw visuele huisstijlelementen verlaag je de cognitieve lading. Dit straalt vertrouwen uit en beïnvloedt de gebruiker dus positief. 
  • Emotionele connectie: merkconsistentie heeft ook invloed op de emotionele connectie met jouw klant en jouw doelgroep. Wanneer iemand zich emotioneel verbonden voelt, zal deze sneller overgaan tot het gebruik maken van je dienst, de aanschaf van een product of het doen van een donatie.
  • Opvallen tussen concurrenten. Voor veel organisaties is het een uitdaging om visueel onderscheidend te zijn. Vele bedrijven en/of instellingen zijn beperkt wat betreft originaliteit en creativiteit in hun uitingen. Daarom is merkconsistentie extra belangrijk. Wanneer je consistent bent, zul je sneller opvallen bij jouw doelgroep.
  • Hogere ROI: het consequent laden van je merk zorgt voor een hogere ‘return on investment’ (ROI).
  • Hogere merkwaarde. Merkconsistentie zorgt tot slot ook voor een hogere merkwaarde. Hoe consistenter je je merk inzet, hoe hoger de waarde van je merk. Deze merkwaarde bevordert de voorkeur voor jouw organisatie/instelling.

Vraag een demo aan

Demo aanvragen