Voorop lopen… Waarom je tegenwoordig niet meer zonder DAM kunt.

Voorop lopen met DAM software.

DAM software voorop lopen

Bijna twee derde van de grote internationale marketeers geeft aan dat het grootste gedeelte van de marketinginvesteringen naar content creatie gaat. Deze bevindingen werden al een aantal jaren geleden in een eerder onderzoek bevestigd. Hieruit kwam naar voren dat content creatie de nummer twee prioriteit is. Vandaar dat de meeste B2B-aanbieders inspelen op deze trend. De invulling van DAM Software maakt hier vervolgens weer een onderdeel van uit.

Hoe kan DAM software de content marketing verbeteren? Waarom een DAM-oplossing? Hoe draagt dat bij aan de (content)marketing resultaten?

Elk bedrijf, van financiële dienstverlening tot aan FMCG-bedrijven (Fast-moving consumer goods bedrijven zoals Unilever, Johnson & Johnson, PepsiCo etc.) zijn allemaal content creators. Er is veel behoefte aan het centraal opslaan, beheren en deelbaar maken van de steeds maar groeiende hoeveelheid bestanden (digitale assets) Denk aan afbeeldingen, video’s, campagne- en promotiemateriaal, packshots. Dit alles met een hoge snelheid, een efficiënte manier van werken en een zo kort mogelijke time-to-market (T2M).

Bovenstaande lost DAM software voor je op. Een aantal voordelen:

  • DAM zorgt voor lagere productiekosten. Wanneer DAM op de juiste wijze gebruikt wordt, hoef je bepaalde content maar één keer te produceren, kun je het zo vaak als je maar wilt voor nieuwe doeleinden gebruiken. Als je DAM efficiënt gebruikt, ben je geen tijd meer kwijt aan het zoeken en delen van bestanden of het opnieuw creëren van al bestaande.
  • DAM stroomlijnt de manier van werken. Wanneer alle bestanden (digitale assets) op één plek georganiseerd zijn, zal de workflow en contentdistributie veel sneller verlopen. Iedereen krijgt toegang en heeft content 24/7, 365 dagen tot zijn beschikking. Daarnaast zal het de samenwerking en de communicatie bevorderen.
  • DAM verhoogt de merkconsistentie.
    Om jouw merkboodschap effectief naar een groot aantal stakeholders zoals partners, klanten of eindgebruikers te communiceren, helpt een brand portal met verschillende gebruiksrechten. Doordat iedereen de bestanden en campagne materialen binnen het brandportal op de juiste manier gebruikt, creëer je merk consistentie wat leidt tot een hogere merk bewustzijn.
  • DAM is het ultieme hulpmiddel voor betere visuele communicatie

Visuele communicatie is niet meer uit het marketingmodel weg te denken. Het is een begrip waarbij het gaat om het verrijken van tekst en klantervaringen door middel van krachtige, inspirerende en verleidelijke visuele content. Dit bevordert de merkvoorkeur en motiveert klanten veel sneller om een product aan te schaffen, of een dienst af te nemen. Of het nu gaat om productvideo’s, productfoto’s met meerdere invalshoeken of content en reviews van gebruikers. Alle kant en klare content kan met DAM software eenvoudig worden beheerd en (her)gebruikt.

Waarom DAM-Software?

Waar het woord ‘cloud’ zo’n zeven jaar geleden een trendy woord werd, is een ‘cloud DAM Solution’ oftewel een online DAM-oplossing de nieuwe koploper.

De voordelen op een rijtje:

  • Cloud of SaaS (Software as a Service) DAM-oplossingen bieden een snelle start zonder installatie. Je krijgt direct toegang tot veel ontwikkelde bewezen functionaliteit.
  • Onderhoud en technisch beheer is niet nodig. Updates van nieuwe versies verlopen automatisch. Daarmee geen zorgen om de software zelf en de techniek.
  • Vrijwel geen limieten. Alles is schaalbaar en uitbreidbaar naar behoefte. Opslag, gebruikers, aanvullende modules. Daarmee is SAAS software, in vergelijking met offline eigen Software (On premise) economisch veel interessanter.

Meer weten over DAM software?
Download de DAM gids

Zelf uitproberen?
30 dagen Cocoon vrijblijvend testen en gebruiken